Beste vrienden,
Als je iets wilt doen heb je voldoende energie, voeding nodig.
Als je wilt dat een plant groeit is water geven belangrijk.
Als je met aandacht aanwezig wil zijn bij een lesinstructie, een individueel gesprek met een leerling, helpt het als je met aandacht eet. De smaak proeft, met aandacht kauwen, beseffen hoeveel mensen betrokken zijn geweest bij dit voedsel dat nu op jouw bord ligt.
In een retraite is daar veel aandacht voor en ik merk dat ik dan beter functioneer. Het voedsel tot je nemen zonder met elkaar te spreken is heilzaam.
Thuis zet ik dat nog wel even door en dan eet ik zonder nadenken een boterham terwijl ik mijn mail bijwerk. Na een tijdje kijk ik verbaasd naar het bord: heb ik die boterham al op?
Voeding, energievoorziening is meer dan eten.
Het heeft ook met motivatie te maken. In onderwijsland is een bekend inzicht het mogelijke verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie.
Maandagavond waren er drie mensen tijdens onze bijeenkomst.
Na afloop merkte ik dat ik honger had.
Die honger vertaalde zich in de vraag: waarom doe ik dit eigenlijk?
Een goede onderzoeksvraag.
Onzekerheid werd aangeraakt.Wat doe ik niet goed? Verschillende leraren kunnen dat hebben als leerlingen hun opdrachten niet maken. Als er veel zieken zijn tijdens je les. Wat je ook doet, je krijgt ze niet stil.
Ik nam me voor bij alles wat ik deze week doe die vraag te stellen. Waarom doe ik dit?
Een heleboel motivaties dienden zich aan. Een bord vol, zou je kunnen zeggen.
Een van die motivaties had de scherpe smaak van een zoetzure augurk.
Misschien doe ik veel dingen omdat ik waardering wil van anderen. Misschien meer dan me lief is.
De bittere smaak van een grapefruit lag ook op het bord: ik doe het omdat ik het afgesproken heb.
Dit onderzoek was heel voedend.

Als ik iets nieuws moet schrijven fiets ik meestal naar de stad en ga in de bibliotheek zitten. Ik kwam erachter dat ik dat doe omdat ik geïnspireerd raak door mensen om me heen. Dan gaat er iets in me ‘aan’. Misschien komt dat omdat ik zo lang in het onderwijs gewerkt heb. Ik hoor iemand iets zeggen en er komt een associatie boven. Ik kijk naar iemand en ineens denk ik aan motivatie.
Misschien heb jij dat ook nodig en mis je tijdens onze online vorm.
Tijdens een schrijfsessie in de stad kwamen er allerlei ‘oplossingen’ naar boven. Andere vorm, een keer in de twee weken, een tijdje stoppen. Toen ging er iemand tegenover me zitten met een kaal hoofd en een gezicht dat ik meende te herkennen.
Ik kon niet op de naam komen en liet het na een poosje van irritatie los
Uren later stak ik de afwasborstel in het sop en wist ik het weer: Lobsang Phuntsok van Jhamste.
Ik heb het sop laten staan en heb twee keer gekeken.
De boodschap die ik eruit haal: geef ruimte zodat mensen hun eigen vuur, licht, talent ontdekken.
Mijn honger was gestild.
Er kwamen twee gedachten in me op. Ik was met iemand in gesprek die het moeilijk heeft op school en ik kon horen dat de vraag: waar doe je het voor? een belangrijke, niet gestelde vraag was.
De tweede was: die video heeft mijn motivatie wakker gemaakt. Die was niet weg, die zit in mij.
Daarom mediteer ik. Om die dingen boven te laten komen.
Zowel de schurende aanraking: ben ik wel goed bezig? als ontdekken dat ik tevreden kan zijn met wat er is.
Docenten zitten met de vraag: waarom doe ik dit? leerlingen zitten met de vraag: waarom moet ik dit?
Het kussen. een ontmoetingsplaats voor je motivatie. Daarbij aanwezig zijn. Zonder oordeel. We bieden je deze plaats op maandag 3 November om 20.00 uur. Je bent vanaf 19.45 welkom.
Je kunt deelnemen via deze link: https://us02web.zoom.us/j/89449420443
Je kunt de inspiratie video hier bekijken.
Wij wensen je een mooi weekend waarin je uit kunt rusten
Baltus van Laatum & Joost Vriens.

Geef een reactie op Jeanet Kooistra Reactie annuleren