Motivatie

Beste vrienden,

Als je iets wilt doen heb je voldoende energie, voeding nodig.

Als je wilt dat een plant groeit is water geven belangrijk.

Als je met aandacht aanwezig wil zijn bij een lesinstructie, een individueel gesprek met een leerling, helpt het als je met aandacht eet. De smaak proeft, met aandacht kauwen, beseffen hoeveel mensen betrokken zijn geweest bij dit voedsel dat nu op jouw bord ligt.

In een retraite is daar veel aandacht voor en ik merk dat ik dan beter functioneer. Het voedsel tot je nemen zonder met elkaar te spreken is heilzaam.

Thuis zet ik dat  nog wel even door en dan eet ik zonder nadenken een boterham terwijl ik mijn mail bijwerk. Na een tijdje kijk ik verbaasd naar het bord: heb ik die boterham al op?

Voeding, energievoorziening is meer dan eten.

Het heeft ook met motivatie te maken. In onderwijsland is een bekend inzicht het mogelijke verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie.

Maandagavond waren er drie mensen tijdens onze bijeenkomst.

Na afloop merkte ik dat ik honger had.

Die honger vertaalde zich in de vraag: waarom doe ik dit eigenlijk?

Een goede onderzoeksvraag.

Onzekerheid werd aangeraakt.Wat doe ik niet goed? Verschillende leraren kunnen dat hebben als leerlingen hun opdrachten niet maken. Als er veel zieken zijn tijdens je les. Wat je ook doet, je krijgt ze niet stil. 

Ik nam me voor bij alles wat ik deze week doe die vraag te stellen. Waarom doe ik dit?

Een heleboel motivaties dienden zich aan. Een bord vol, zou je kunnen zeggen.

Een van die motivaties had de scherpe smaak van een zoetzure augurk.

Misschien doe ik veel dingen omdat ik waardering wil van anderen. Misschien meer dan me lief is.

De bittere smaak van een grapefruit lag ook op het bord: ik doe het omdat ik het afgesproken heb.

Dit onderzoek was heel voedend.

Als ik iets nieuws moet schrijven fiets ik meestal naar de stad en ga in de bibliotheek zitten. Ik kwam erachter dat ik dat doe omdat ik geïnspireerd raak door mensen om me heen. Dan gaat er iets in me ‘aan’. Misschien komt dat omdat ik zo lang in het onderwijs gewerkt heb. Ik hoor iemand iets zeggen en er komt een associatie boven. Ik kijk naar iemand en ineens denk ik aan motivatie.

Misschien heb jij dat ook nodig en mis je tijdens onze online vorm.

Tijdens een schrijfsessie in de stad kwamen er allerlei ‘oplossingen’ naar boven. Andere vorm, een keer in de twee weken, een tijdje stoppen. Toen ging er iemand tegenover me zitten met een kaal hoofd en een gezicht dat ik meende te herkennen.

Ik kon niet op de naam komen en liet het na een poosje van irritatie los

Uren later stak ik de afwasborstel in het sop en wist ik het weer: Lobsang Phuntsok van Jhamste.

Ik heb het sop laten staan en heb twee keer gekeken.

De boodschap die ik eruit haal: geef ruimte zodat mensen hun eigen vuur, licht, talent ontdekken.

Mijn honger was gestild.

Er kwamen twee gedachten in me op. Ik was met iemand in gesprek die het moeilijk heeft op school en ik kon horen dat de vraag: waar doe je het voor? een belangrijke, niet gestelde vraag was.

De tweede was: die video heeft mijn motivatie wakker gemaakt. Die was niet weg, die zit in mij.

Daarom mediteer ik. Om die dingen boven te laten komen.

Zowel de schurende aanraking: ben ik wel goed bezig? als ontdekken dat ik tevreden kan zijn met wat er is.

Docenten zitten met de vraag: waarom doe ik dit? leerlingen zitten met de vraag: waarom moet ik dit?

Het kussen. een ontmoetingsplaats voor je motivatie. Daarbij aanwezig zijn. Zonder oordeel. We bieden je deze plaats op maandag 3 November om 20.00 uur. Je bent vanaf 19.45 welkom.

Je kunt deelnemen via deze link: https://us02web.zoom.us/j/89449420443

Je kunt de inspiratie video hier bekijken.

Wij wensen je een mooi weekend waarin je uit kunt rusten

Baltus van Laatum & Joost Vriens.

Reacties

  1. Jeanet Kooistra Avatar

    Lieve Baltus en Joost,

    Waar doe ik het voor?

    Voor mij, zeg ik egoïstisch.
    nog nooit heb ik meegedaan aan de meditatie en toch neem ik het me elke keer weer voor.

    ik lees jullie mails met een bepaalde gretigheid en kijk ernaar uit. En in een zekere zin kijk ik ook uit naar de onderwijssangha waar ik nog nooit aan meegedaan heb.

    ooit begonnen bij een happy teachers change the world retraite met Tineke. En daarna blijven hangen met dus die gretigheid om het samen mediteren. En het uitdragen binnen het onderwijs.

    Het geven aan anderen, die er soms helemaal niet open voor kunnen staan, en dan zelf gefrustreerd raken🤔

    wij hebben op school de abc methode, live changing, voor mij en de leerlingen(en meer mensen maar ik kan niet zomaar vanuit anderen schrijven 🙃). in het kort: de dagelijkse reminder voor mij om leerlingen maar ook mijzelf tijd te geven. Een eigen keuze plek in de klas: waar een leerling mag gaan zitten als hij/zij niet mee kan/wil doen met de les. Ze mogen daar iets voor zichzelf doen zonder de les te verstoren(geen computer). Zodat ze zogezegd weer in het “groen” komen en zelf kunnen besluiten wanneer ze weer mee kunnen/willen doen met de les.

    mooi principe zou je zeggen: en dat is het ook. Maar wat als een leerling al een week lang elke dag daar gaat zitten kleuren. Dan ga je toch twijfelen. Na overleg met de oprichter van de abc methode, wist ik het.

    Hij zei: Jeanet, stel je voor dat deze leerlingen 3 weken van het jaar of langer op de eigen keuze plek zit omdat het volgen van de les niet wil. Maar deze persoon door de eigen keuze plek wel elke dag naar school kan komen. Dan is de eerste winst al behaald. (Daarnaast luisteren leerlingen echt wel terwijl ze zitten te kleuren).

    voor mij was dit de ommekeer. Ook al denk je soms dat ze niet meedoen. En zijn ze niet “echt” aanwezig bij de les. Ze steken er altijd wat van op en soms is de tijd gewoon nog niet rijp. En moeten de zaadjes die willen ontkiemen nog meer rust, tijd en vooral liefde hebben.

    Blijf vooral doorgaan, ik zit ondertussen op mijn soort van “eigen keuze plek” op de achtergrond te luisteren naar jullie verhalen. En doe thuis de beoefeningen met jullie in gedachten.

    wie weet wellicht tot een on line sessie.

    lieve Groeten van Jeanet Kooistra

    Like

    1. joostvriens Avatar

      Beste Jeanet,
      dank je wel voor deze hartverwarmende reactie. Het beeld van deze 3-weken leerling is heel voedend. dank voor je stem en geniet van je plek.
      Joost

      Like

Geef een reactie op Jeanet Kooistra Reactie annuleren