Je licht als leraar

Beste vrienden,

als een leerling van Thay leraar werd kreeg hij een lamp. Ik vind dat een ontroerend en een krachtig gebaar om iemand ‘aan te wijzen’ als dharma leraar. Als iemand die de spirituele en praktische inzichten van het boeddhisme kan doorgeven. Die ceremonie, waarbij een hele gemeenschap aanwezig is heet dan ook wel de lamp ceremonie. Zijn gemeenschap zet deze traditie voort.

Dat beeld bleef vandaag de hele dag bij me. Misschien kwam dat omdat het een beetje donker een grijs was op de dag dat ik dit schrijf.

Mijn vertaling daarvan is dat je aanwezigheid als leraar als een lamp kan zijn zodat de leerling haar/zijn eigen weg kan zien. Niet alleen de obstakels, maar ook de kansen.

Aan het begin van mijn loopbaan als docent levensbeschouwing heb ik meegeschreven aan een middelbare schoolmethode die de naam ‘als een lamp voor je voeten’ meekreeg. Een verwijzing naar een citaat uit het bijbelboek de Psalmen.

Het beeld van dat licht past ook goed bij het vermogen dat je probeert te ontwikkelen om als leraar en zien wat er echt met een leerling of een klas is.

Als ik nu op mijn kussen ga zitten tijdens de ochtendmeditatie is het nog echt donker. In de traditie waarin ik oefen is dan de uitdaging: kun je het licht in jezelf zien, het licht waarmee jij het duister, of het ‘het is nog niet dag maar die komt wel’? 

Ik merk vaak dat ik wel direct het licht kan laten schijnen op mijn ‘tekortkomingen, aandachtspunten, verbeterpunten’. De lichtbundel richten op mijn (onverwachte) kwaliteiten vereist meer aandacht en aanwezigheid. Ik merk dat vooral als ik s’avond in bed ga liggen en de dag ‘terugkijk’.

Maandag wil ik samen met jullie graag stilstaan bij die lamp, dat licht. Vind je het een passend beeld voor jou, voor het doorgeven en delen van inzicht? Wat betekent dat woord ‘leraar’ voor je?. De tekst van Thay over leraar zijn is heel inspirerend voor me. We zullen maandag naar de Nederlandse vertaling luisteren.

In deze ceremonie wordt aan de aspirant leraar gevraagd om een inzicht-gatha (gedicht) te schrijven waarin ze een moment van inzicht in hun ontwaken beschrijven. Het hart daarvan is vaak een intentie voor verdere ontwikkeling. Ze krijgen ook een transmissie-gatha als richtingwijzer op hun pad van verdere ontwikkeling als leraar. Voorbeelden daarvan vindt je hier. 

Toen ik de vijf aandachtsoefeningen aannam kreeg ik als naam, als motto voor mijn leraar zijn: Oplettende berg van het hart.

Tijdens onze bijeenkomst gaan we geen gatha schrijven, maar misschien kunnen we wel het zaad daarvan woorden geven. Een  motto, een voornemen. Dat is een mogelijkheid, het hoeft niet.

Vanmiddag, tijdens een bijeenkomst van leraren vroeg de begeleidster om een ‘vaardigheid’ te noemen die je als leraar graag zou willen laten groeien. geïnspireerd door iets wat je in de afgelopen week hebt meegemaakt. Een paar voorbeelden: openheid, dankbaarheid, vertragen. Nieuwsgierigheid.

Dus ik nodig je van harte uit deel te nemen. Zie het programma hieronder.

Dit is de link voor maandag: https://us02web.zoom.us/j/89449420443

Programma:

20.00 korte inleiding

20.05 Begeleide meditatie

20.15  Bezinningstekst

20.20  Stille meditatie

20.30. Intentie/inzicht opschrijven

20.35. korte stilte

20.40  Delen.

21.00  Einde

Reacties

  1. DURFF Avatar

    Dank voor het brengen van het licht. 

    Like

  2. jolanda.naaktgeboren-t@telfort.nl Avatar

    Hi Joost, Afgelopen week heb ik jouw naam en de onderwijssangha genoemd aan Rob Moeke en Tjipco van der Laan, beiden bestuursleden van de VMBN. De VMBN heeft ‘mindfulness en onderwijs’ als speerpunt opgenomen in hun 2-jarenplan. De stand op de NOT heeft flink bijgedragen aan bewustzijn en hopelijk kunnen we met een aantal anbi’s (in wording) samenwerken en kan jouw sangha (maar misschien vooral jouw nieuwsbrief) een mooie en herkenbare plek innemen. Fijne week! Jolanda Naaktgeboren

    Like

    1. joostvriens Avatar

      Dank je wel. Ik ben benieuwd naar hun reactie. Ze kunnen zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

      Like

Plaats een reactie